امروز : جمعه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۴ - 27 شوال 1446
- سخنگوی دولت در دیدار با بانوان کارآفرین: بسیاری از تورمها در اقتصاد ایران نتیجه عملکرد بد و تخلفات برخی بانکهاست
- بیش از یک هزار پروژه عمران شهری، امسال در اصفهان اجرا میشود
- هاشمیطباء: کار ممیزی و انتظامی در کنار کار فرهنگی مورد نیاز است
- قصد توهین نداشتم؛عذرخواهی میکنم
- مشهد|لحظه دیدار یار نزدیک است؛ زائران و مجاوران آماده استماع سخنرانی نوروزی مقام معظم رهبری
آیا پروژه راه آهن رشت – آستارا تکمیل خواهد شد؟
به گزارش پیگاه خبری صبح شاهین شهر ، راهآهن رشت – آستارا به طول ۱۶۲.۵ کیلومتر در دو قطعه طراحی شده و شامل ۹ ایستگاه صومعه سرا، ماسال، رضوانشهر، پرهسر، اسالم، لیسار، حویق، لوندویل و آستارا میشود.
این مسیر ریلی حلقه نهایی کریدور شمال – جنوب محسوب میشود. کریدور شمال_ جنوب به عنوان پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس به شمار میرود و ارتباط کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا را فراهم خواهد کرد.
تکمیل راهآهن رشت – آستارا به تکمیل کریدور بینالمللی ریلی (NOSTRAC) میانجامد و راهآهن ایران را به راهآهن کشورهای قفقاز، روسیه، اسکاندیناوی و شمال اروپا متصل میکند. از سوی دیگر تکمیل این مسیر ریلی، مزایایی از جمله تسهیل در مبادلات بازرگانی از مبادی و مقاصد بندر هلسینکی فنلاند، هامبورگ آلمان، باتومی گرجستان با بنادر جنوبی ایران، دهلی هند، کراچی پاکستان و بانکوک تایلند را به دنبال دارد.
آن طور که گفته میشود تکمیل کریدور شمال – جنوب علاوه بر توسعه ترانزیت بینالمللی و استفاده از ظرفیتهای سرزمینی، یک منبع درآمد پایدار برای ایران است و پیشبینی میشود با عملیاتی شدن این کریدور تا حدی وابستگی کشور به درآمدهای نفتی کاهش یابد. همچنین این کریدور در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزانتر است.
همچنین تکمیل این پروژه مدت حمل بار را از مبدا و مقصد فنلاند به مبدا یا مقصد ایران به صورت ترکیبی دریایی – ریلی به ۱۲ روز کاهش دهد، در حالی که حمل دریایی بار در این مسیر ۳۳ روز زمان نیاز دارد. همچنین مسیر فنلاند به پاکستان را به ۱۸ روز و مسیر فنلاند به هند را به ۲۰ روز کاهش خواهد داد.
حمل بار از فنلاند به تایلند و بالعکس از طریق ناوگان دریایی ۴۵ روز زمان میبرد در حالی که با تکمیل راهآهن رشت – آستارا این مسیر به صورت دریایی – ریلی به ۲۱ روز کاهش خواهد یافت.
اگرچه راهآهن رشت – آستارا که قرار بود با همکاری کشورهای روسیه و آذربایجان در تامین مالی پروژه احداث شود هنوز بعد از ۲۰ سال به سرانجام نرسیده است؛ اما چندی پیش فرزانه صادق – وزیر راه وشهرسازی – عنوان کرد که تکمیل این پروژه در برنامه کاری وزارت راه و شهرسازی دولت چهاردهم است.
صادق همچنین در صحبتهای اخیر خود خبر داده که قصد دارد تا پایان دولت چهاردهم یعنی چهار سال آینده این پروژه را به اتمام برساند.
وی همچنین گفت که بخش تملک اراضی این راه آهن با برنامهای که با روسیه داریم حداکثر ظرف مدت یک سال انجام خواهد شد. در کنار آن با طرف روس به این تفاهم رسیدیم که در مدتی که این تملک را انجام میدهیم، بررسی های فنی از طرف روس انجام شود تا با کمک شرکت ساخت، بلافاصله بعد از تملک ریل گذاری انجام شود.
پایگاه خبری صبح شاهین شهر , تکمیل کریدور بینالمللی ریلی , راه آهن رشت – آستارا , روزنامه کیمیای ایران , وزیر راه وشهرسازی
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.