امام علی (ع) :
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 451
  پرینتخانه » علمی تاریخ انتشار : 20 آوریل 2024 - 17:54 | 4 بازدید | ارسال توسط :

به لطف غشای جدید دسترسی به آب سالم افزایش یافت

محققان به تازگی نوعی غشای جدید برای نمک‌زدایی و شیرین‌سازی آب دریا ابداع کرده‌اند که مشکل رسوبات زیستی را در مراحل شیرین‌سازی برطرف می‌کند و همچنین مراحل پیش از تصفیه را کاهش می‌دهد.
به لطف غشای جدید دسترسی به آب سالم افزایش یافت

به گزارش پایگاه خبری صبح شاهین شهر ، کمبود آب در سراسر جهان به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است. در چنین شرایطی نمک‌زدایی و شیرین سازی آب برای حل این مشکل نقشی حیاتی دارد. این در حالی است که بهترین فناوری‌های موجود برای زدودن نمک از آب دریا، پرهزینه و همچنین مستلزم انجام اقدامات زیادی برای نگهداری هستند.

یک تیم از محققان یک غشای فیلترینگ بادوام و مقرون به صرفه ابداع کرده‌اند که می‌تواند آب پاک و ایمن را در اختیار شمار بیشتری از افراد در جهان قرار دهد. نتیجه این کار تحقیقاتی از آزمایشگاه پروفسور «مناخیم الیملیخ» در همکاری با دانشگاه علوم و فناوری «نانجینگ» در نشریه «ساینس» منتشر شده است.

اسمز معکوس (Reverse osmosis) – سیستمی که آب را از طریق عبور دادن از داخل یک غشای ظریف و نیمه تراوا تصفیه می‌کند – بطور فزاینده‌ای برای تامین آب آشامیدنی سالم در مناطقی از جهان که بیشترین نیاز را به آن دارند، مورد استفاده قرار گرفته است. متداول‌ترین غشاها از پلی‌آمید (polyamide) ساخته می‌شوند که پلیمری با ویژگی عبور آب و دفع کردن نمک است. اما این غشاها همچنین در برابر رسوب زیستی (biofouling) آسیب پذیر هستند. به طوری که یک لایه زیستی (بیوفیلم) باکتریایی روی سطح رشد می‌کند و عبور غشا را مسدود می‌کند.

نویسنده : وحید وطن خواهان اصفهانی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0

19 + شانزده =

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.